Motors de cerca generalistes

Anem a familiaritzar-nos amb l'ús de motors de cerca generalistes. Aquestes eines es caracteritzen per la senzillesa de la seva interfície (entorn visual) de consulta, no obstant això, aquesta senzillesa de consulta es pot convertir en una de les seves majors dificultats, doncs impedeix en ocasions l'accés a informació molt rellevant.

1. Descriviu 3 necessitats d'informació reals que tingueu (poden estar relacionades amb la vostra feina o aficions).

  • El carregador del mòbil no em funciona i l’havia comprat feia menys d’un any. Ara prefereixo fer una bona compra, així que vull saber quins són els millors carregadors USB per al mòbil.
  • Mai tinc clar el temps de cocció d’alguns ingredients. A quina temperatura he de cuinar, al forn, les cuixetes de pollastre?
  • Amb les darreres pluges m’ha sortit florit a les parets. Com puc eliminar-lo?

2. Quina font o eina creieu que us podria ajudar a satisfer les necessitats que heu descrit a partir del que heu llegit en la primera lectura de Codina i Abadal?

Segons la lectura podem utilitzar qualsevol motor de cerca simple com Google, Bing, Yahoo, etc. com a eina per ajudar-me a satisfer les necessitats de la pregunta anterior. Amb l’ús de paraules clau de la informació que esperem treure’n, tal com es mostra a la següent activitat.

3. Cerqueu amb la cerca simple de Google informació sobre les necessitats que heu manifestat (si alguna d'elles no és susceptible de ser trobada a la web, formuleu una nova necessitat). Incorporeu les captures de pantalla de la primera pàgina de resultats de Google que hàgiu obtingut amb una resolució suficient per a poder-les apreciar.

Captura de pantalla 2017-03-28 a les 21.44.27.png

3b. A continuació, feu aquestes mateixes consultes a través de cerques simples en els cercadors:


Yahoo!




Bing



DuckDuckGo


Yippy



4. Un cop realitzades totes les cerques, redacteu un breu informe en el qual s'indiqui si els resultats obtinguts pels diferents cercadors en el punt anterior són similars o no als resultats obtinguts que heu obtingut prèviament amb Google.

La majoria de cerques realitzades donen uns resultats semblants als de Google.
En el cas de la primera, sobre els carregadors de mòbil USB, els resultats de Xataka, Hipertextual o El Androide Libre són recurrents a totes les pàgines de cercadors. Altres pàgines com la categoria de compra dins la web d’Amazon, altres articles explicatius o comparatius de webs especialitzades en tecnologia o altres pàgines de compra ja varien més entre els altres cercadors. Yippi seria el cas que més es diferencia, ja que només comparteix el resultat de Xataka amb Google.
Cercant sobre com cuinar cuixetes de pollastre, Cookpad i pequerecetas consten als resultats de tots els motors de cerca. Altres pàgines de cuina com directoalpaladar, unareceta o cocina-casera ballen entre uns cercadors i altres.
La tercera cerca realitzada, sobre l’eliminació de florit, el web eliminarmoho.org es manté com els resultats més sortits, seguit pel blog de flota.es i la secció de llar de Mapfre.es. Altres resultats de llocs de neteja i salut van variant entre els diferents cercadors.

5. Finalment, quina conclusió podeu extreure de la realització d'aquest exercici? Justifiqueu la vostra resposta.

Tot i que els resultats són força semblants entre tots els motors de cerca simple, cada pàgina té el seu ordre o diferències en algun resultat, especialment Yippi.com.
Pàgines que es promouen més a Google és fàcil que tinguin sortida a altres cercadors, com s’ha vist amb Xataka, El Androide Libre, Cookpad, Pequerecetas, eliminahmoho o Mapfre. El cas del cercador Yippi mostra diferències respecte Google, tot i que té certes coincidències amb els altres cercadors, per tant deu ser el motor amb uns algoritmes més diferenciats als del cercador de propietat de l’Alphabet.


Bibliografia:


  • Codina, Ll. (2005). "Cap. 2 - Recuperación de información". En: Abadal, E. ; Codina, Ll. Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis, DL 2005. p. 29-92. ISBN 978-84-9756-263-8.

Entrades populars