Curset: introducció al periodisme mòbil (mojo) del Col·legi de periodistes de Catalunya

Objectius del curs

Els dispositius mòbils han transformat radicalment els processos de producció, distribució i consum de tot tipus de continguts, també els informatius. El periodisme mòbil (Mojo o mobile journalism en anglès) s'ha convertit en una de les disciplines amb més projecció, oferint als professionals noves vies i formats innovadors per a la creació de continguts que connecten amb l'audiència de forma molt més àgil i immediata.

L'objectiu d'aquest curs és presentar les bases del periodisme mòbil i aprendre tècniques, nous formats i estils periodístics adaptats tant a la reduïda mida de la pantalla d'un mòbil com a la forma en què l'audiència accedeix i redistribueix la informació a través de les xarxes socials.

Programa

Introducción al periodismo móvil.
  • ¿Qué es el MoJo?
  • Retos del periodismo móvil
  • Consejos básicos para empezar
  • Mínimo equipo necesario
Mobile Storytelling. Nuevas formas de narrativa.
  • Escribir para la pantalla del móvil
  • Técnicas básicas y avances de foto y video móvil
  • Narrativa visual móvil: tipo de piezas y ejemplos en los medios
  • Narración en directo de acontecimientos
El móvil como herramienta para la producción de contenidos.
  • Aplicaciones para escribir y trabajar con documentos
  • Aplicaciones para hacer y editar fotografías
  • Aplicaciones para grabar y editar audio
  • Aplicaciones para grabar y editar vídeo

Metodologia

Es combinarà l'exposició teòrica a través de vídeos gravats i materials en diferents suports, amb la realització d'exercicis per part de l'alumne que consistiran en la producció de continguts i l'edició d'un vídeo, utilitzant algunes de les apps recomanades durant el curs.

Es calcula que l'alumne haurà de dedicar unes 3 hores de treball personal per preparar els exercicis, al marge de les 3 hores de docència programades. Disposarà d'una setmana entre sessions per repassar la documentació lliurada, fer els exercicis i presentar-los al professor que els revisarà de forma individual.

Professor

Jordi Flamarich Zampalo
Periodista i consultor en comunicació digital, Especialitzat en noves formes de narrativa i Continguts per a Dispositius Mòbils. Ha Desenvolupat tota su carrera professional a l'Àmbit d'internet i els noves tecnologies, ha va seguir escrivint sobre la xarxa en medios de comunicación escrits o Bé com a responsable de medios digitals. Com a docent, ha format en periodisme mòbil a redaccions i periodistes d'Espanya i Amèrica Llatina, i imparteix regularment cursos de capacitació i Ús de tecnologies Mòbils en entorns professionals. També col·labora amb la Universitat Oberta de Catalunya com a responsable de l'assignatura Disseny de productes interactius multidispositiu.

Activitat 1 - Escriure per a la pantalla del mòbil

Descripció: busca un article publicat en un mitjà digital (el més fàcil és que sigui la reproducció d'un article publicat en un mitjà imprès) i edita-ho pensant en el lector mòbil. Si cal, reescriu algunes parts.

A continuació, respon a la següent pregunta (extensió de resposta lliure): Quina és la principal característica del text escrit per ser llegit en un mòbil?

Article original:
Tortosa posa en marxa una campanya per promoure el comerç local que remarca la proximitat amb la clientela”. Setmanari L’EBRE. Dijous, 25 de juny de 2020.


Versión per a mòbil:

Tortosa impulsa el comerç de proximitat

Amb el lema 'T'hem trobat a faltar', els establiments remarquen la importància del vincle amb la ciutadania per seguir fent gran el comerç de la ciutat.

L’ajuntament de Tortosa ha impulsat una campanya per potenciar el comerç de proximitat. “T'hem trobat a faltar” és el lema que encapçala els grans cartells en els que els comerciants volen agrair la confiança que diposita la gent amb les botigues i establiments, especialment ara que ja ha començat la normalitat després del confinament.

La imatge principal mostra els presidents de les agrupacions comercials com a protagonistes, simbolitzant cadascuna de les activitats comercials que hi ha a Tortosa. Tot plegat va en la línia de donar suport els establiments de proximitat, remarcant el caràcter de "gran centre comercial a l'aire lliure que caracteritza Tortosa", subratlla l'alcaldessa.

En aquest sentit, la presidenta de la Federació Comercial i de Serveis, Maria José Ferré, ha assenyalat que "ara, més que mai, mantenim la confiança en la gent de Tortosa i de tot el territori per mantindre actiu el gran comerç que tenim a la nostra ciutat".

La campanya, a càrrec de l’empresa Bluverd, es pot veure en diversos punts de la ciutat amb grans lones i als aparadors dels comerços, així com a través de les xarxes socials.

Activitat 2 - Crea un vídeo ràpid amb Quik

Comentaris

Entrades populars