Troben les restes d'un ferroviari faldut assassinat a Navarra el 1936, Juan Bautista Sansano Labernia

Juan Bautista Sansano i son germà Enrique - Cedida per la família.

La família del ferroviari assassinat durant la Guerra Civil a Navarra ha rebut les seues restes després de vuitanta-sis anys gràcies a la investigació i coordinació del govern navarrés i l'Ajuntament d'Ulldecona. Juan Bautista Sansano Labèrnia treballava a l'estació del ferrocarril del Nord de Pamplona quan va ser assassinat amb vint-i-sis anys.

LPR/VMV - El programa d'exhumacions de l'Institut Navarrés de la Memòria va exhumar les restes de deu persones d'una fossa a menys de deu quilòmetres de Pamplona, incloent-hi les de Juan Bautista Sansano Labèrnia, natural d'Ulldecona i assassinat el 28 d'agost de 1936.

El govern navarrés es va posar en contacte amb l'Ajuntament d'Ulldecona per a localitzar els parents vius del ferroviari assassinat, tasca de la qual es va ocupar la regidora Cati Brusca Campos: "vaig buscar la partida de naixement d'este senyor, vaig localitzar tres germans més, vaig mirar el cens (el 1915 estaven domiciliats al barri de les Ventalles d'aquí Ulldecona), però l'any 1936 ja no existien al cens, havien marxat tots a un altre lloc. Vaig mirar al Facebook i vaig trobar besnebot d'este senyor, em vaig posar en contacte amb ell i em va posar en contacte amb el nebot, Enrique Sansano. A partir d'aquí, vaig posar-los en contacte amb el govern de Navarra".

Amb mostres d'ADN, van corroborar el parentiu i van fer un acte d'entrega de les restes dels familiars. La besneboda de Juan Bautista, Anna Sansano Ruiz, es va trobar a Pamplona amb dos famílies més de ferroviaris assassinats: "el meu germà va col·laborar amb l'ADN, va sortir que era l'oncle i gràcies a l'Ajuntament d'Ulldecona van investigar i ens van trobar".

Precisament, fa un any que l'Ajuntament d'Ulldecona va saber de les restes d'un altre faldut, Pedro Raga Castell, al crematori més gran d'Europa, a Strašnice (Praga). En aquella ocasió, l'Ajuntament va fer arribar terra del poble al memorial del cementiri honorari de les víctimes.

Pots escoltar l'entrevista amb Anna Sansano Ruiz i la regidora Cati Brusca Campos:


Comentaris

Entrades populars