El projecte e-Art3 amplia l’experiència interactiva i immersiva en el patrimoni rupestre d’Ulldecona

A Ulldecona es troba un conjunt de pintures rupestres que ha estat preservat amb gran cura i que oferix una riquesa cultural i arqueològica excepcional. Este conjunt, conegut com Abrics de l’Ermita, és molt complex i ha estat objecte d’investigació, conservació i difusió per part de l’Ajuntament.

Recentment, s’ha presentat una nova iniciativa que permet als i les visitants gaudir d’una experiència única i immersiva en esta important mostra d’art rupestre. Es tracta d’e-Art3, la tercera fase d’un projecte de realitat augmentada que ha estat desenvolupat amb l’objectiu de complementar la visita i oferir una perspectiva més acurada i participativa.

Esta innovadora tecnologia s’ha implementat mitjançant tauletes electròniques que es posen a disposició de la gent visitant durant el recorregut. Amb l’ajuda d’un guia especialitzat, es poden explorar les pintures rupestres i, alhora, visualitzar imatges superposades de les escenes representades en estes pintures. A través d’un sistema d’augment d’imatge i altres funcionalitats com filtres, les visites poden examinar amb detall els diferents grups de caçadors, animals i altres elements presents en les pintures. Això permet una millor comprensió de les imatges i una experiència més enriquidora.

Així, la tercera fase d’este projecte ha ampliat l’abast de la realitat augmentada per a les pintures rupestres de l’ermita. Inicialment, es van utilitzar telèfons mòbils intel·ligents i després es va passar a les tauletes per a millorar la visualització i l’accessibilitat de les imatges. Ara, esta tecnologia s’ha aplicat tant als abrics número 1 com al 4, aportant una nova dimensió a l’experiència de visita. I és que estos abrics són de gran importància arqueològica i històrica.

Les pintures rupestres que s’hi troben són d’una etapa posterior i tenen entre 4.000 i 8.000 anys d’antiguitat i s’hi poden observar amb detall les diferències entre els grups de caçadors representats i els diferents animals, així com obtenir una visió més precisa de les figures que han sofert danys amb el pas del temps.

A més, esta tecnologia no només permet una apreciació més acurada de les pintures rupestres, sinó que també amplia l’accés a estos abrics, ja que permet visitar-los virtualment des de qualsevol indret. Així, el Centre d’Interpretació d’Art Rupestre dels Abrics de l’Ermita de la Pietat d’Ulldecona ja oferix visites virtuals als abrics número 1, 2, 4 i 5. Això significa que les persones que no poden visitar físicament aquests abrics tenen l’oportunitat de conèixer-los i explorar-los amb detall des de qualsevol lloc.

 

Patrimoni tecnològic

Altrament, l’e-Art3 s’afegix a altres projectes tecnològics d’Ulldecona com la visita amb ulleres de realitat virtual al castell, que permet explorar les seues vuit fases constructives al llarg de la història, des de cinc localitzacions diferents del recinte emmurallat. Això permet viatjar digitalment en el temps en els 2.700 anys d’història i en 360°, des de l’època preibèrica -als segles VII-VI aC-, ibèrica, el període califal, de taifes, dos etapes de la conquesta cristiana als segles XII i XIII i dos etapes més de la baixa edat mitjana als segles XIV i XV, fins a l’actualitat.

 

Turisme de proximitat

Estos projectes de realitat augmentada i virtual no només busquen atraure el turisme a la zona, sinó també despertar l’interès dels habitants locals en el patrimoni cultural del seu territori. Així mateix, estes iniciatives tecnològiques volen contribuir a canviar la percepció del territori d’Ulldecona, promocionant-lo com una destinació turística única i mostrant l’ampli ventall de recursos naturals, culturals i gastronòmics que oferix.

L'entrada El projecte e-Art3 amplia l’experiència interactiva i immersiva en el patrimoni rupestre d’Ulldecona es va publicar primer al Setmanari l'Ebre.

Comentaris

Entrades populars